سلامت و زیبایی

مصرف کدام ویتامین‌ها در دوران بارداری مهم است؟

دریافت ویتامین‌ها و مواد معدنی از طریق غذاها، بهترین و مؤثرترین راه برای تأمین نیازهای تغذیه‌ای بدن است. مواد مغذی موجود در برخی ویتامین‌های بارداری می‌توانند به حفاظت از سلامت شما و کودکتان کمک کنند. مصرف ویتامین‌ها در دوران بارداری نقش بسیار مهمی دارد.

با توجه به اهمیت برخی از مواد مغذی مانند اسید فولیک و آهن، آشنایی با نحوه عملکرد آن‌ها برای سلامت شما و کودکتان بسیار مفید است. برای اطلاع از فواید ویتامین‌های دوران بارداری و مواد مغذی خاصی که در این دوران و پس از آن نیاز دارید، این مقاله از غذاچی، را تا آخر مطالعه کنید.

ویتامین‌هایی که نباید با هم مصرف شوند

اسید فولیک

اسید فولیک یکی از مهم‌ترین مکمل‌ها در دوران بارداری است و مصرف کافی آن می‌تواند از بروز مشکلات عصبی و بیماری‌های مرتبط با مغز و نخاع جلوگیری کند. در صورتی که رشته‌های عصبی در دوران جنینی به درستی تشکیل نشوند، احتمال ابتلا به اسپینا بیفیدا وجود دارد؛ در این حالت، نخاع یا مهره‌ها به طور کامل رشد نمی‌کنند و ممکن است نخاع بیرون‌زدگی پیدا کند.

یکی دیگر از نقایص عصبی، آنانسفالی است؛ در این وضعیت، بخش‌های اصلی مغز رشد نمی‌کنند. این عوارض جدی می‌توانند منجر به ناتوانی دائمی یا حتی مرگ نوزاد شوند. بنابراین، دریافت کافی این ویتامین ضروری بسیار اهمیت دارد.

مصرف اسید فولیک در دوران بارداری همچنین می‌تواند از بروز عوارضی مانند پره‌اکلامپسی جلوگیری کند؛ پره‌اکلامپسی وضعیتی است که می‌تواند به تولد زودرس، آسیب به جفت و یا مرگ نوزاد منجر شود. پس از بارداری نیز مصرف مکمل اسید فولیک ادامه یابد؛ زیرا می‌تواند در پیشگیری از بیماری‌های قلبی و عروقی، زوال عقل و انواع سرطان‌ها نقش داشته باشد.

آهن

یکی دیگر از مواد مغذی ضروری در دوران بارداری آهن است. مصرف کافی آهن در این دوران از کم‌خونی جلوگیری می‌کند. در دوران بارداری، حجم خون افزایش می‌یابد و به همین دلیل، دریافت آهن کافی از طریق تغذیه و مکمل‌ها ضروری است.

۸ ویتامین برای پیشگیری از دیابت و کنترل قند خون

امگا ۳

مصرف اسیدهای چرب امگا ۳ نیز برای سلامت مادر و کودک ضروری است. این مکمل در دوران بارداری به رشد مغز و چشم جنین کمک می‌کند. مغز جنین به سرعت رشد می‌کند و این فرآیند پیچیده نیازمند امگا ۳ است. بنابراین، مصرف امگا ۳ قبل از تولد اهمیت زیادی دارد.

اسیدهای چرب امگا ۳ به‌طور کلی در حفظ سلامت قلب، مغز، چشم‌ها، مفاصل، پوست، مو، سیستم ایمنی بدن و نیز بهبود عملکرد شناختی نقش دارند. از آنجایی که دریافت امگا ۳ از طریق تغذیه کمی دشوار است، مصرف مکمل امگا ۳ به شما توصیه می‌شود.

ویتامین D

ویتامین D

ویتامین D نیز یکی از ویتامین‌های ضروری در دوران بارداری است. این ویتامین به جذب کلسیم کمک می‌کند و نقش مهمی در سلامت استخوان‌ها و سیستم ایمنی دارد. کمبود ویتامین D می‌تواند منجر به مشکلاتی مانند ضعف استخوان‌ها و سیستم ایمنی ضعیف شود.

ویتامین C

ویتامین C نیز در دوران بارداری اهمیت دارد. این ویتامین به تقویت سیستم ایمنی، جذب آهن و سلامت پوست کمک می‌کند. مصرف میوه‌ها و سبزیجاتی که حاوی ویتامین C هستند، می‌تواند به تامین نیاز روزانه این ویتامین کمک کند.

پوکی استخوان، عملکرد ضعیف سیستم ایمنی، افزایش خطر ابتلا به سرطان سینه، از خطرات کمبود این ویتامین در زنان میباشد

ید

ید نیز یک ماده معدنی ضروری در دوران بارداری است که به توسعه صحیح مغز و سیستم عصبی جنین کمک می‌کند. کمبود ید می‌تواند منجر به مشکلاتی در رشد جنین و عملکرد مغز شود. مصرف مواد غذایی غنی از ید یا مکمل‌های حاوی ید می‌تواند این نیاز را برطرف کند.

سایر ویتامین‌های ضروری در دوران بارداری

علاوه بر اسید فولیک و آهن، ممکن است بنا به تشخیص پزشک، بدن شما به ویتامین‌هایی چون کلسیم، زینک و مس نیز نیاز داشته باشد. بهترین روش برای تأمین نیاز بدن به مواد مغذی، رعایت یک رژیم غذایی سالم و متعادل است. مصرف میوه‌ها، سبزیجات، غلات سبوس‌دار و منابع پروتئینی مانند گوشت، ماهی و مرغ، بهترین راه دریافت ویتامین‌ها و مواد معدنی است.

منبع: NHS

نمایش بیشتر

تیم محتوا غذاچی

هدف اصلی غذاچی معرفی رستوران های باکیفیت در هر شهر، منطقه و محله، بر اساس فیلترهای متنوع نظیر موقعیت مکانی، امکانات، کیفیت غذا، بهداشت و قیمت است. رستوران هایی که در غذاچی معرفی میشوند همگی بر اساس کارشناسی دقیق مبتنی بر اصول فنی و کیفی انتخاب میشوند و ما تعهد میشویم تنها رستوران ها، کافه ها و تالار های باکیفیت را انتخاب و معرفی کنیم تا دغدغه اصلی شما یعنی پیدا کردن رستوران های باکیفیت و سالم را رفع کنیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا