آشپزیدستورپخت

طرز تهیه قیقاناخ یا خاگینه تبریزی فوق العاده خوشمزه و آسان

خاگینه، که به آن قیقاناخ نیز گفته می‌شود، یک دسر خوشمزه و مخصوص ماه رمضان و وعده افطار است که ریشه‌های آن به شهرهای آذربایجان، به‌خصوص شهر تبریز، بازمی‌گردد. این دسر از شیرین‌کننده‌ای به نام شربت شیره انگور بهره می‌برد که طرفداران بسیاری دارد. برای یادگیری نحوه تهیه قیقاناخ به صورت مرحله‌ای، در ادامه با غذاچی همراه باشید.

مواد لازم برای تهیه قیقاناخ

موادمقدار
تخم مرغ۳ عدد
بکینگ پودر۱ قاشق مرباخوری
ماست۳ قاشق غذاخوری
آرد سفید۳ قاشق غذاخوری
کرهبه مقدار لازم
وانیلبه مقدار لازم
پودر گل سرخبه مقدار لازم
دارچینبه مقدار لازم
هل و شیره انگوربه مقدار لازم
زعفرانبه مقدار لازم
خلال پسته و بادامبه مقدار لازم
مغز گردوبه مقدار لازم

طرز تهیه قیقاناخ

مرحله اول

ابتدا کاسه‌ای بزرگ و گود انتخاب کرده و تخم مرغ‌ها را یکی یکی در آن می‌شکنیم. پس از اطمینان از سالم بودن آن‌ها، کمی نمک و وانیل به تخم مرغ‌ها افزوده می‌شود.

مرحله دوم

با استفاده از همزن مفتولی، تخم مرغ‌ها را هم می‌زنیم تا یکدست شوند. سپس ماست و آرد را اضافه کرده و هم زدن را ادامه می‌دهیم تا مواد با هم یکنواخت شوند.

مرحله سوم

زعفران دم کرده و بکینگ پودر را به مخلوط اضافه کرده و خوب مخلوط می‌کنیم. سپس تابه‌ای مناسب را روی حرارت قرار می‌دهیم.

مرحله چهارم

کمی کره در تابه ذوب کرده، سپس نیمی از مایه تخم‌مرغی را در تابه ریخته و حرارت را کم می‌کنیم. مقداری پودر دارچین و گل سرخ روی مواد می‌پاشیم.

مرحله پنجم

مغز گردوی خرد شده را روی خاگینه پخش می‌کنیم و درب تابه را می‌گذاریم. پس از ۳ دقیقه، باقیمانده مایه تخم‌مرغی را روی مواد می‌ریزیم.

مرحله ششم

پس از اینکه خاگینه پف کرد و حجیم شد، با استفاده از دو قاشق، آن را برمی‌گردانیم تا سمت دیگر نیز برشته و خوشرنگ شود. در نهایت، شیره انگور را روی خاگینه می‌ریزیم.

مرحله هفتم

با خلال پسته و بادام و کمی پودر گل سرخ، قیقاناخ را تزئین کرده و سپس سرو می‌کنیم. این دسر سنتی، همراه با چای یا نان تازه، یک صبحانه خوشمزه و پرطرفدار است. نوش جان!

نمایش بیشتر

تیم محتوا غذاچی

هدف اصلی غذاچی معرفی رستوران های باکیفیت در هر شهر، منطقه و محله، بر اساس فیلترهای متنوع نظیر موقعیت مکانی، امکانات، کیفیت غذا، بهداشت و قیمت است. رستوران هایی که در غذاچی معرفی میشوند همگی بر اساس کارشناسی دقیق مبتنی بر اصول فنی و کیفی انتخاب میشوند و ما تعهد میشویم تنها رستوران ها، کافه ها و تالار های باکیفیت را انتخاب و معرفی کنیم تا دغدغه اصلی شما یعنی پیدا کردن رستوران های باکیفیت و سالم را رفع کنیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا