سلامت و زیبایی

سردی دست و پا نتیجه کمبود کدام ویتامین است؟

احساس سرما در دست‌ها و پاها ممکن است به کمبود برخی مواد مغذی مانند ویتامین B9، ویتامین B12 یا آهن مرتبط باشد. کمبود این مواد می‌تواند منجر به کاهش تعداد گلبول‌های قرمز سالم شود که برای انتقال اکسیژن به قسمت‌های مختلف بدن ضروری هستند و در نتیجه، اندام‌ها ممکن است مستعد احساس سرما شوند.
برخی افراد به طور طبیعی، بدون داشتن بیماری زمینه‌ای، دست‌ها و پاهای سردتری دارند که وضعیت نسبتاً رایجی است. اما اگر سردی دست‌ها و پاها به طور مداوم شما را آزار می‌دهد و در انگشتان خود تغییر رنگ مشاهده می‌کنید، باید به پزشک مراجعه کنید.

اگر بیشتر از اطرافیان خود احساس سرما می‌کنید یا اغلب دست‌ها و پاهایتان سرد است، ممکن است دچار کمبود ویتامین‌های خاصی باشید. این احساس سرما می‌تواند ناشی از کمبود ویتامین‌های گروه B یا آهن باشد که منجر به کم‌خونی می‌شود.
گلبول‌های قرمز خون وظیفه انتقال اکسیژن به بافت‌های بدن را دارند. سلول‌های بدن برای تولید گرما و حفظ دمای بدن به این اکسیژن نیاز دارند. بنابراین، مهم است بدانیم سردی دست و پا به علت کمبود کدام ویتامین‌ها رخ می‌دهد تا با استفاده از مکمل‌ها، داروها یا مواد غذایی مناسب این مشکل را برطرف کنیم.

خواب زیاد نشانه کمبود کدام ویتامین است؟

سردی دست و پا و کمبود ویتامین B12

کمبود ویتامین B12 ممکن است باعث کم خونی مگالوبلاستیک (کاهش تعداد گلبول‌های قرمز خون و افزایش سایز آن‌ها) و حساسیت به سرما شود. کمبود این ویتامین می‌تواند علائمی نظیر سردرد، تنگی نفس، بی‌اشتهایی، سوء هاضمه، مشکلات بینایی و تپش قلب را نیز ایجاد کند.

آزمایش خون می‌تواند کمبود ویتامین B12 را نشان دهد و عوامل متعددی ممکن است دلیل این کمبود باشند:

  • بیماری‌های خودایمنی که سلول‌های ایمنی بدن به معده حمله می‌کنند و جذب B12 را مختل می‌کنند.
  • کمبود B12 در رژیم غذایی، که به خصوص در گیاهخواران شایع است زیرا B12 بیشتر در منابع حیوانی یافت می‌شود.
  • افرادی که جراحی معده انجام داده‌اند ممکن است نتوانند B12 کافی را از رژیم غذایی یا مکمل‌های خوراکی جذب کنند.
  • برخی داروها، مانند مهارکننده‌های پمپ پروتون (برای درمان رفلاکس اسید)، متفورمین (برای دیابت نوع 2 یا مقاومت به انسولین) یا اکسید نیتروژن (بی‌حس کننده استنشاقی)، می‌توانند سطح B12 را کاهش دهند.

منابع غذایی ویتامین B12 شامل لبنیات، گوشت و ماهی است. همچنین، در صورت کمبود می‌توانید از مکمل‌های B12 استفاده کنید.

کمبود ویتامین B9، دلیل سردی دست و پا

کمبود ویتامین B9، دلیل سردی دست و پا

کمبود ویتامین B9 می‌تواند باعث حساسیت به سرما شود. اسید فولیک برای ساخت گلبول‌های قرمز ضروری است و کمبود آن می‌تواند به کم خونی مگالوبلاستیک منجر شود. علائم دیگر کمبود B9 شامل احساس ضعف و خستگی، تنگی نفس، ضربان قلب نامنظم، ریزش مو، پوست رنگ پریده و زخم دهانی است.

  • در دوران بارداری نیاز به B9 افزایش می‌یابد، زیرا به رشد جنین کمک می‌کند.
  • مصرف الکل، جراحی روده یا اختلالات گوارشی می‌تواند جذب فولات را مختل کند.

منابع غذایی فولات شامل سبزیجات با برگ سبز تیره، بادام زمینی، لوبیا، میوه، غلات کامل، تخمه آفتابگردان، ماهی و جگر است. علاوه بر این، فولات و سایر ویتامین‌های گروه B به بسیاری از محصولات غذایی روزمره مانند ماکارونی، نان و غلات اضافه می‌شود.

کمبود کدام ویتامین باعث سکته مغزی میشود؟

کمبود آهن، دلیل سردی دست و پا

کم خونی ناشی از فقر آهن شایع‌ترین کمبود تغذیه‌ای در جهان است. در کم خونی فقر آهن، بدن آهن کافی برای ساخت گلبول‌های قرمز سالم ندارد. آهن برای ساخت هموگلوبین، پروتئین موجود در گلبول‌های قرمز که اکسیژن را به بافت‌ها منتقل می‌کند، ضروری است. علائم کمبود آهن علاوه بر سردی دست و پا شامل خستگی، درد قفسه سینه، رنگ پریدگی و تنگی نفس است.

علل کمبود آهن عبارت‌اند از:

  • از دست دادن خون در اثر جراحت، قاعدگی شدید یا خونریزی از دستگاه گوارش و ادرار
  • مشکل در جذب آهن به دلیل اختلال عملکرد روده یا دستگاه گوارش، بیشتر به علت جراحی کاهش وزن
  • بیماری‌های ژنتیکی که مانع جذب آهن توسط روده‌ها می‌شوند

منابع غذایی آهن شامل گوشت قرمز، ماهی قزل‌آلا، لوبیا، میوه‌های خشک، تخم مرغ و سبزیجات سبز تیره است. نان و غلات نیز ممکن است با آهن غنی شوند. همچنین می‌توانید از مکمل‌های آهن استفاده کنید.

ویتامین D و سردی دست و پا

در حالی که برخی افراد ممکن است فکر کنند افزایش مصرف ویتامین D می‌تواند به کاهش احساس سرما کمک کند، اما این ویتامین با حساسیت به سرما مرتبط نیست. کمبود ویتامین D ممکن است مشکلاتی در عضلات و استخوان‌ها ایجاد کند، اما ارتباطی با احساس سرما ندارد.

سایر عوامل سردی دست و پا

  • سن، سابقه خانوادگی و مصرف برخی داروها
  • لرزش بدن در اثر عفونت باکتریایی یا ویروسی و تب
  • استرس و اضطراب بیش از حد
  • کم‌کاری تیروئید که زنان را بیشتر از مردان مبتلا می‌کند و در سنین بالای 60 سال شایع است.
  • بیماری‌های عروقی که موجب کاهش جریان خون در پاها و دست‌ها می‌شود.
  • بیماری دیابت که باعث کاهش خون‌رسانی به اندام‌ها می‌شود و خطر باریک شدن رگ‌ها و ابتلا به بیماری‌های قلبی را افزایش می‌دهد.

خطر ابتلا به سرطان سینه، پوکی استخوان و ضعف عضلات از خطرات کمبود این ویتامین میباشد!

سخن پایانی

در این مقاله از غذاچی ما بررسی کردیم که کمبود کدام ویتامین‌ها موجب سردی دست و پا می‌شوند. سردی دست‌ها و پاها اگر گاهی رخ دهد معمولاً نگران‌کننده نیست، اما اگر این اتفاق مکرراً رخ دهد یا با تغییر رنگ پوست همراه باشد، به پزشک مراجعه کنید. کمبود ویتامین‌های B9، B12 و آهن می‌تواند اکسیژن‌رسانی به قسمت‌های مختلف بدن را دچار مشکل کند و این مسئله ممکن است اندام‌های بدن را مستعد احساس سرما کند.

منبع: healthline

نمایش بیشتر

تیم محتوا غذاچی

هدف اصلی غذاچی معرفی رستوران های باکیفیت در هر شهر، منطقه و محله، بر اساس فیلترهای متنوع نظیر موقعیت مکانی، امکانات، کیفیت غذا، بهداشت و قیمت است. رستوران هایی که در غذاچی معرفی میشوند همگی بر اساس کارشناسی دقیق مبتنی بر اصول فنی و کیفی انتخاب میشوند و ما تعهد میشویم تنها رستوران ها، کافه ها و تالار های باکیفیت را انتخاب و معرفی کنیم تا دغدغه اصلی شما یعنی پیدا کردن رستوران های باکیفیت و سالم را رفع کنیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا